Renkött som delikatess i Paris? Eller en renskavsbit tillsammans med glassbåtarna från glassbilen? Det är affärer som kändes långt borta för Sveriges största renslakteri Arvidsjaur Renslakt före mars 2020 – men nu är det på väg att bli en självklar del av verksamheten.
Gränshandel, festivaler samt restaurang- och hotellverksamhet har påverkats kraftigt negativt av coronapandemin. De är också tre stora intäktskällor för Sveriges största renslakteri, Arvidsjaur Renslakt AB, som slagits undan. Istället för att kunna luta sig tillbaka på dessa trygga intäktskällor, har företaget nu tvingats tänka om.
– Vi täljer inte guld normalt sett, utan jobbar med småmarginaler. Den här exceptionella säsongen har tvingat oss att tänka om och tänka nytt. Vi är Sveriges största slakteri, och hanterar stora volymer. Vi började tänka: Vad ska vi göra med detta? säger vd Roland ”Rolle” Sandgren.
En hel del, skulle det visa sig.
Tre steg – så investerade de sig ur krisen
Första steget: Utnyttja renköttets exotiska, nordiska ställning för en internationell försäljning. Slakteriet har jobbat för att hitta nya marknader och har fått napp – i Frankrike.
– Vi har nu till att börja med skickat ner två pallar till Paris. Där är möjligheterna och intresset jättestort. Många ser renkött som en topnoch-produkt, och där kommer vi kunna ha högre marginaler på försäljningen, säger Rolle som egentligen bara har ett problem just nu:
– Att vi kan leverera tillräckligt mycket kött för att tillgodose behovet där nere, om det slår väl ut.
Roland Sandgren, vd Arvidsjaur Renslakt AB. Foto: Dirk Schwarz.
Andra steget: Investera sig ur krisen – och kapa mellanhänder.
– Vi har insett att vi kan göra fler saker själva. Därför har vi nu investerat i en ny rök, för att själva kunna vidareförädla större volymer av råvaran. Vi sparar oss inte ur krisen, utan tror på att investera nu och försöka hitta fler intäktsben att stå på.
Tredje steget: Nya, kreativa försäljningstillfällen för att ersätta dem som försvunnit, som att till exempel ha återförsäljning via en glassbil.
– Vi har inlett ett samarbete med ett glassbolag i Mellansverige som kör glassbilar. De har en logistik som passa våra produkter också. Vi har byggt upp ett samarbete, där han säljer renkött tillsammans med glassen i sina bilar. Det har gått över förväntan den senaste månaden, så nu tittar vi på möjligheter att fortsätta med detta och utveckla det mer.
Rolle Sandgren känner sig relativt trygg med att företaget kommer gå stärkt ur coronakrisen:
–Det kan låta konstigt, men denna tid har fått oss att tänka om och inse vikten av att hitta fler intäktskällor.