Ibland hävdas att det kinesiska tecknet för ”kris” är detsamma som för ”möjlighet”. Det stämmer inte. Men det innebär inte heller att en kris inte kan ge nya möjligheter. Fråga bara Krister Blomgren.
– När krisen slog till, målade vi fan på väggen och förväntade oss det värsta. Men så illa har det inte blivit.
Orden är Krister Blomgrens. Han är vd för företaget Engcon, som tillverkar tiltrotatorer till grävmaskiner. En verksamhet som inte gynnas av den osäkerhet och de nedstängningar som coronapandemin medförde. Produkten effektiviserar användandet av grävmaskinen och kan vidga dess användningsområde.
– Våra potentiella kunder var inte villiga att investera i nya maskiner samtidigt som världen stängde ner. Vår försäljning dog under ett antal veckor, då världen var i lockdown.
Engcon har en stor del av sin försäljning i Norden. De är världens ledande tillverkare av tiltrotatorer och har en nästan 50-procentig marknadsandel. Men före pandemin bröt ut, hade de påbörjat ett arbete att slå sig in på nya marknader som Storbritannien, Frankrike och USA.
Stort digitalt mässdeltagande
Försäljningsarbetet sker via stora mässor runt om i världen där kunderna kan se hur de olika tillbehören fungerar och förstå fördelarna. Men när mässorna ställdes in, var Krister Blomgren och Engcon i stället tvungna att tänka om.
– Vårt mässdeltagande brukar alltid vara väldigt populärt. I USA kom det 15 000 personer och besökte vår monter. Därför erbjuder vi dem nu digitala visningar genom att livestreama från vår svenska anläggning, berättar han.
Resultatet? 20 000 unika tittare på någon av livesändningarna och bra försäljning på flera nya marknader som Frankrike, USA och Japan.
– Massor av intresserade personer på nya marknader har varit nyfikna på vad vi har att visa upp. Det har varit fantastiskt bra tittaruppslutning och vi kommer jobba på ett liknande sätt även i framtiden.
Nya marknader vägde upp stort tapp
Det är lätt att förstå varför Krister inte vill släppa upplägget. När land efter land har börjat öppna upp igen, har Engcons försäljning ökat i takt med detta. Detta har i sig kompenserat för försäljningstappet i Norden.
”Om detta är allt krisen blir, har vi kommit billigt undan. Och det är helt tack vare de nya marknaderna.”
Krister Blomgren fortsätter:
– Fördelen med kriser, är att många är villiga att börja göra saker och ting annorlunda. Det är det man gjort i länderna där vi nu växer. De är villiga att ställa om och effektivisera sina processer, och då finns vi nära till hands och kan fånga deras förändringsvilja med olika lösningar.