När läget såg som svårast ut bytte Brazer recept

Över en natt försvann 70 procent av omsättningen i Urban Italian Groups tre restauranger. Men för vd Brazer Bozlak var det ändå 100 procent som gällde. Och det lönade sig.

– Vi siktar nu på att öppna upp två–tre restauranger till, säger vd:n Brazer Bozlak.

Coronapandemin blev ett elddop för Brazer Bozlak och hans företagsbygge. Hur skulle det stå emot den största krisen han, och många andra i restaurangbranschen, upplevt?

– Kristider är då företag verkligen sätts på prov. Det är då ditt hårda arbete före krisen visar sig, säger han.

Urban Italian Group driver tre restauranger i Borlänge, Falun och Gävle. Maten är italiensk och konceptet är ”casual dining” – de vill erbjuda sina gäster vällagad mat, i en fin och trevlig miljö under avslappnade former. Men den avslappnade atmosfären försvann snabbt när coronapandemin svepte över Sverige i allmänhet, och restaurangbranschen i synnerhet.

– Vi är en av de branscher som har drabbats allra hårdast. Vi tappade 70 procent av vår omsättning direkt och gästerna försvann. Det var otroligt tungt, säger han, men lägger till:

– Men det är i kristider det finns möjligheter. Det är viktigt att komma ihåg.

Två centrala områden för utveckling

‍Brazer Bozlak såg två centrala områden för att utnyttja möjligheterna: Medarbetarna och nya lösningar. Genom att hålla medarbetarna uppdaterade om läget och involvera personalen, fick han alla att dra åt samma håll. Då blev det också lättare att implementera de nya satsningarna.

– Vi har byggt upp en fantastisk företagskultur där alla har kämpat för att få detta att funka. Alla har visat hjärta och slitit för att få ihop det. För när världen förändras, gäller det att vara med i svängarna. Vi tänker om och tänker nytt. Jag tror att det varit avgörande för oss under denna perioden, säger han.

Han tar take-away-satsningen som företaget lanserade mitt under den brinnande krisen som exempel.

– Kunderna har varit extremt positiva. Vår take-away är jätteuppskattad, inte minst av våra äldre gäster. Den är här för att stanna. Vi kommer fortsätta att utveckla den, även efter pandemin, säger han.

Siktar på nyöppningar

Satsningarna har också burit frukt och med tiden har gästerna kommit tillbaka. Brazer Bozlak är nu i färd med att öppna upp företagets fjärde restaurang, mitt på Stortorget i Sundsvall.

– Vi har gjort en rejäl satsning där, det är vår största hittills. Vi har hämtat inspiration från London och Paris. Vi ska ta metropolerna till Sundsvall, säger han.

Företaget tog sig igenom kristiden, och har kommit ut starkare på andra sidan. Det märks också i resultaten. Brazer ser att öppningen i Sundsvall i januari 2021 är den första av många under det kommande året.

– Som team och organisation är vi starkare i dag än vi var före krisen. Och det är när folk inte satsar, som man ska satsa. Inom sex–tolv månader vill vi ha två–tre restauranger till.